سوالات متداول درباره کرونا

در این قسمت به سوالات متداول درباره کرونا پاسخ داده خواهد شد. این مطلب مکررا به روز خواهد شد و بر اساس نظرات شما جدیدترین سوالات متداول درباره کرونا به این قسمت اضافه خواهد گردید. جهت دسترسی بهتر شما به سوالات متداول درباره کرونا این سوالات به بخش های سوالات متداول درباره واکسیناسیون کرونا، سوالات متداول درباره درمان کرونا، و سوالات متداول درباره علایم و تشخیص کرونا دسته بندی شده است.

سوالات متداول درباره واکسیناسیون کرونا

واکسیناسیون در صورتی که به صورت کامل انجام شود می تواند تا درصد بسیار بالایی جلوی ابتلا به کرونا و همچنین ایجاد بیماری شدید و بستری و مرگ را بگیرد اما این  احتمالات به صفر نمی رسد و همچنان توصیه می شود فرد نکات بهداشتی را رعایت نماید.

در صورتی که مبتلا به کرونا هستید یا علایم مشکوک به کرونا دارید واکسیناسیون کرونا توصیه نمی شود. توصیه می شود انجام واکسیناسیون در این موارد به یک ماه بعد از بهبودی کامل موکول شود.

در اولین فرصت در صورتی که در حال حاضر مبتلا به کرونا نیستید یا علایم مشکوک به کرونا ندارید می توانید واکسن را تزریق کنید.

واکسیناسیون کرونا نه تنها در دوران بارداری مجاز است بلکه بسیار توصیه شده است. اکثریت واکسن ها در دوران بارداری بدون خطر هستند و حتی ممکن است آنتی بادی های ساخته شده در بدن مادر به ایمنی نوزاد در برابر ویروس کرونا کمک کند.

بله. در 42 روز اول بعد از زایمان واکسن سینوفارم ارجح است. نیازی به قطع شیردهی به دنبال واکسیناسیون نیست.

بله. انجام واکسیناسیون در افراد مبتلا به دیابت نه تنها مجاز است، بلکه کاملا توصیه شده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد کرونا و دیابت می توانید به مقاله “دیابت و کرونا” مراجعه کنید.

بله. واکسیناسیون کرونا در کودکان باعث می شود که ریسک ابتلا به کرونا در آنها به شدت کاهش پیدا کند و در صورت ابتلا نیز شدت بیماری در آنها بسیار کمتر از سایر افراد است. واکسیناسیون در کودکان باعث می شود که انتقال بیماری از آنها به سایر افراد نیز کاهش پیدا کند.

سوالات متداول درباره درمان کرونا

درمان کرونای امیکرون با سایر سویه های کرونا تفاوت چندانی ندارد. امیکرون در مقایسه با سایر سویه های کرونا بیماری خفیفتری ایجاد می کند و درگیری ریه در آن کمتر دیده می شود. بنابراین در موارد علایم خفیف و یا بدون علامت نیازی به درمان وجود ندارد.

خیر. آنتی بیوتیک های از جمله آزیترومایسین هیچ اثری در درمان کرونا ندارد.

خیر. آنتی بیوتیک ها از جمله آزیترومایسین اثری در درمان سویه های مختلف کرونا از جمله امیکرون ندارند. نقش آزیترومایسین در درمان کرونا نیز از جمله سوالات متداول درباره کروناست که بارها به آن پاسخ داده شده است.

در صورتی که تست مثبت کرونا دارید اما در حال حاضر علائمی ندارید نیاز به درمان وجود ندارد. حتی در صورتی که علامت دار هستید اما علایم بیماری شما خفیف است نیاز به درمان وجود ندارد.

در موارد بدون علامت و یا علائم خفیف ناشی از کرونای امیکرون نیاز به درمان وجود ندارد.

به صورت معمول گلودرد ناشی از امیکرون بین 3 تا 5 روز طول می کشد و به تدریج بعد از آن بهبود پیدا می کند. درمان اختصاصی برای آن وجود ندارد اما داروهایی مانند دیفن هیدرامین و مایعات گرم به درمان بیماری کمک می کند اما بهترین کار این است که صبر کنید تا دوره بیماری سپری شود.

به دنبال ابتلا به امیکرون فرد می تواند تا مدت ده روز بیماری را به سایر افراد منتقل کند. بنابراین دوره قرنطینه امیکرون حداقل ده روز می باشد. به صورت کلی توصیه می شود که افراد به  مدت دو هفته قرنطینه را رعایت کنند تا از این مساله اطمینان حاصل کنند که بیماری را به دیگران منتقل نمی کنند.

بله. اما شانس ابتلا نسبت به افرادی که مبتلا نشده اند بسیار  کمتر است. همچنین در افرادی که واکسناسیون کامل انجام داده اند امکان ابتلای مجدد بعد از ابتلا به امیکرون بسیار کاهش می یابد.

اکثر موارد کرونای امیکرون خفیف است و نیاز به درمان دارویی ندارد. حتی در مواردی که درمان دارویی مورد نیاز باشد کورتون گزینه خوبی نیست. کورتون تنها در موارد شدید کرونا قابل استفاده است که فرد دچار درگیری ریه می باشد. این موارد در مورد امیکرون کمتر اتفاق می افتد.

بله. در مواردی که فرد مبتلا به کرونا علائم خفیف  داشته باشد و بیماری زمینه ای خاصی نداشته باشد درمان کرونا در منزل امکان پذیر است. در این موارد افراد نیاز به درمان اختصاصی ندارند و علامت درمانی کفایت می کند. در صورت بروز هر گونه علائم مشکوک از جمله تنگی نفس، تب شدید، بدتر شدن علائم بالینی و احساس ضعف و بی حالی شدید نیاز است توسط پزشک ویزیت شوید.

سوالات متداول درباره علایم و تشخیص کرونا

علایم امیکرون مانند سایر سویه های کرونا است با این تفاوت که شدت علایم کمتر است و بیشتر به صورت یک سرماخوردگی خود را نشان میدهد. درگیری ریه در امیکرون کمتر اتفاق می افتد و علایمی مانند تنگی نفس کمتر دیده می شود. اما سردرد، گرفتگی بینی و گلودرد به طور شایعی در این بیماری دیده می شود. عده ای از بیماران دچار تب و لرز نیز می شوند.

درگیری ریه در کرونا معمولا به صورت تنگی نفس و سرفه های مکرر خود را نشان میدهد. با این وجود ممکن است افرادی این علایم را داشته باشند اما درگیری ریه در آنها وجود نداشته باشد. درصد کمی از افراد هم در مراحل اولیه درگیری ریه ممکن است هیچ علایمی نداشته باشند.

علایمی مانند تنگی نفس، کاهش اکسیژن خون، تب شدید، کاهش سطح هوشیاری، عدم توانایی خوردن و آشامیدن، درد قفسه سینه، و سرفه های شدید مواردی هستند که نیاز به بررسی توسط پزشک دارند.

در زمان های پیک کرونا در صورت داشتن علایم حتی اگر تست منفی داشته باشید فرض را بر این بگذارید که مبتلا به کرونا هستید. این یکی از سوالات متداول درباره کرونا است و باید بدانید که تست منفی کرونا رد کننده ابتلا به کرونا نمی باشد.

در صورتی که پاسخ سوال خود را در صفحه سوالات متداول درباره کرونا پیدا نکردید می توانید در قسمت نظرات سوال خود را از دکتر محبوبی بپرسید. سوالات متداول شما و پاسخ مرتبط با آن در اولین فرصت به این بخش افزوده خواهد شد.

در صورت نیاز به مشاوره با دکتر محبوبی می توانید از صفحه تماس با ما و یا از طریق واتساپ با دکتر محبوبی ارتباط برقرار کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید.

You have to agree to the comment policy.

سبد خرید
اسکرول به بالا